Twój koszyk jest pusty

O nas

Fotolia 36118812 XSZdrowy tryb życia nie oznacza, że musimy zrezygnować z dobrodziejstw naszej cywilizacji, przy czym wiąże się z wzięciem większej odpowiedzialności za swoje działania. Zdrowy sposób odżywiania polega na spożywaniu zróżnicowanych pokarmów pochodzenia naturalnego i utrzymywaniu wagi ciała na odpowiednim poziomie. Regularne ćwiczenia fizyczne, na przykład spacery, wszelkiego rodzaju sporty amatorskie, bezwzględnie mogą przyczynić się do stopniowej, lecz istotnej poprawy stanu zdrowia, jak również zwiększyć energię psychiczną. Prowadzone w ostatnich latach badania naukowe dowodzą, że zdrowy styl życia stanowi bardzo ważny element zapobiegania chorobom odpowiedzialnym za większość zgonów po 65 roku życia.

Cel odżywiania jest jeden: dostarczyć organizmowi wymaganej ilości kalorii, by utrzymać go w zdrowiu i zapewnić potrzebną energię. W związku z tym najważniejszą sprawą jest jedzenie jak najbardziej różnorodnych potraw.

Specjaliści od zdrowego żywienia w trosce o polepszenie stanu zdrowia pacjentów radzą, aby:
  • jadać regularnie, a dzień zaczynać od pełnowartościowego śniadania
  • zrezygnować z tuczących przekąsek, po które sięgamy miedzy posiłkami
  • jadać do 5-6 niezbyt obfitych posiłków dziennie
  • ostatni posiłek spożywać na 3 godziny przed snem
  • spokojnie i bez pośpiechu spożywać jedzenie
  • przestrzegać zróżnicowanej diety bogatej w błonnik, białko, dobre węglowodany oraz nienasycone kwasy tłuszczowe
  • pić dużo wody i unikać słodzonych napojów gazowanych
  • unikać fast foodów
  • osoby pracujące umysłowo za biurkiem powinny przeznaczyć na ruch co najmniej 30 minut dziennie
  • wyrobić w sobie nawyk przygotowywania posiłków w domu według zaleceń zdrowej diety, wtedy w dużej mierze zapanujemy nad szkodliwymi tłuszczami i złymi węglowodanami

Typowe nieprawidłowości żywieniowe:
  • podjadanie (cukierki, batony, ciastka, chipsy, hamburgery, zapiekanki),
  • niewłaściwy dobór składników odżywczych,
  • złe zwyczaje żywieniowe rodziców są często przyswajane przez dzieci i utrwalają się na resztę życia

Racjonalnie się odżywiać – to znaczy wiedzieć:
  • co się je,
  • co się jeść powinno,
  • kiedy jeść,
  • jak jeść,
  • i stosować tę wiedzę w praktyce.

Wysyp łatwego w przygotowaniu i niezdrowego jedzenia wywołał zjawisko, określane mianem analfabetyzmu kulinarnego. Coraz mniej czasu spędzamy w kuchni. Coraz więcej osób nie umie przyrządzić nawet prostego, ale bogatego w substancje odżywcze posiłku. Otyłość stała się wrogiem publicznym numer 1 w wielu krajach. Ludzie z nadwagą, podobnie jak nałogowi palacze, umierają 8-10 lat wcześniej niż osoby o szczupłej sylwetce. Każde kolejne 15 kilogramów zwiększa ryzyko przedwczesnego zgonu o około 30 procent. Tusza przestała być problemem indywidualnym i stała się globalnym. Przyczyną tycia społeczeństwa jest zwiększenie zasobów żywności, a także zmiana sposobu jej przetwarzania. W dokumencie emitowanym na antenie kanału telewizyjnego kuchni+ pt. "Przestroga grubasa", komik - Steve Daly - postanowił rozpocząć walkę z otyłością. Dodatkowe kilogramy przestały być dla niego tematem żartów, jeśli chodzi o własne życie. Namawia Brytyjczyków, którzy obecnie zaliczają się do najbardziej otyłych narodów w Europie, ale i na świecie, aby zmienili swoje nawyki żywieniowe. Jest żywą wizytówką tego do czego może doprowadzić zła dieta.

Choroby powstające z powodu złego odżywiania się produktami zawierającymi niezdrowe substancje zaliczane są do tzw. chorób cywilizacyjnych. Pod pojęciem chorób cywilizacyjnych rozumie się choroby występujące u ludzi żyjących w wielkich skupiskach (miastach). Są to schorzenia związane z ujemnymi skutkami życia w warunkach wysoko rozwiniętej cywilizacji. Najczęstsze przyczyny tych chorób to:
  • stres psychiczny,
  • mała aktywność ruchowa,
  • brak odpoczynku,
  • nieodpowiednie odżywianie,
  • nadmierne zanieczyszczenie środowiska.

Do chorób cywilizacyjnych zaliczamy:
  • choroby układu krążenia (np. nadciśnienie tętnicze, choroba wieńcowa),
  • choroby układu oddechowego (np. alergie),
  • choroby układu pokarmowego (wrzód żołądka, dwunastnicy, nadkwasota),
  • choroby nowotworowe,
  • próchnica zębów,
  • alkoholizm,
  • nikotynizm,
  • choroby będące skutkiem wypadków i urazów,
  • zatrucia,
  • otyłość,
  • zaburzenia psychiczne.

Podstawą prawidłowej piramidy żywieniowej są warzywa, owoce i produkty zbożowe. Te produkty przede wszystkim zapełniają zdrowie. Dieta powinna być również bogata w produkty zawierające nienasycone tłuszcze OMEGA 3 oraz antyoksydanty. Jednocześnie powinno się ograniczać spożywanie dań mięsnych.

Rzeszów

facebook-icon

Lublin

facebook-icon

Pomoc

Poradnik

Zaloguj się lub załóż nowe konto

Masz konto Facebook?

Możesz go użyć aby zalogować się na naszej stronie.

fb iconZaloguj się na Facebooku

Zaloguj się

or Anuluj